Wijzigen van je WUR wachtwoord


Introductie

Handleiding: Wijzigen / herstellen wachtwoord

<English version>

Iedereen is verplicht minimaal eens per 90 dagen het WUR wachtwoord te wijzigen in een geheel nieuw, niet eerder gebruikt wachtwoord. Hieronder lees je hoe je dit doet, ongeacht je huidige locatie.

  • Na het wijzigen van je wachtwoord moet je rekening houden met aanvullende stappen: ook deze lees je hieronder.
  • Het wachtwoord zelf moet aan een aantal vereisten voldoen: de samenvatting zie je hier en op https://password.wur.nl - let vooral op punt 2)

 

Deze informatie is voor

Iedereen met een geldig WURnet-account.

Instructies

 

Inhoudsopgave: 

Wijzigen van je wachtwoord: je weet je huidige wachtwoord nog

Wijzigen van je wachtwoord: je weet je huidige wachtwoord niet meer

Heb je je wachtwoord succesvol gewijzigd? Dan moet je deze vervolgstappen nog nalopen!

Help – ik kom er niet uit

Dit artikel openen op je smartphone



Wijzigen van je wachtwoord: je weet je huidige wachtwoord nog

NB: Je kan op meerdere manieren je wachtwoord wijzigen maar we richten ons hier alleen op het wijzigen via password.wur.nl.
Na succesvolle wijziging moet je de vervolgstappen volgen, ook als een andere manier hebt gebruikt bijv. binnen WUR via CTRL+ALT+DEL.

  1. Heb je momenteel een actieve FortiClient VPN verbinding? Beëindig die dan eerst.
  2. Open je internetbrowser en ga naar https://password.wur.nl
  3. Kies de taalweergave (EN / NL) via de vlaggetjes in de linkerbovenhoek.
    (hieronder wordt de EN weergave aangehouden).
  4. Klik op “I want to change my password”
  5. Vul de vereiste gegevens in:
    1. Username: je WURnet-account, bijvoorbeeld JANSE123.
      Zonder WUR\ ervoor en dus ook niet je @wur.nl e-mailadres.
    2. Current password: Vul je huidige, te wijzigen, wachtwoord in
    3. New password: Vul je nieuw gekozen wachtwoord in.
      Lees de ernaast weergegeven wachtwoordvereisten nauwkeurig door: je gekozen wachtwoord dient aan alle vereisten te voldoen (let op punt 2 daarvan, die nog wel eens voor verwarring zorgt).
    4. Retype new password: Vul nogmaals je nieuw gekozen wachtwoord in ter bevestiging en controle.
    5. Type the characters you see in the picture: Tik de karakters over die je ziet staan in de afbeelding. Kan je de afbeelding niet goed lezen, klik dan op Change Characters en probeer opnieuw.
  6. Klik op Change Password
  7. Is alles goed gegaan dan wordt dat in een pop-up melding aangegeven. Daarin staat tevens vermeld dat je je @wur.nl e-mailbox in de gaten moet houden: je ontvangt daarin een bevestiging wijziging wachtwoord inclusief verdere instructies.
    1. >> LEES VERDER BIJ VERVOLGSTAPPEN

  8. Heb je een fout gemaakt dan wordt dat in een pop-up melding aangegeven.
    Probeer opnieuw vanaf 5) hierboven en lees vooral de aanwijzingen goed door.
    Kom je er nog steeds niet uit? Ga dan hieronder verder.

 


 

Wijzigen van je wachtwoord: je weet je wachtwoord niet meer

  1. Heb je momenteel een actieve FortiClient VPN verbinding? Beëindig die dan eerst.
  2. Open je internetbrowser en ga naar https://password.wur.nl
  3. Kies de taalweergave (EN / NL) via de vlaggetjes in de linkerbovenhoek.
    (hieronder wordt de EN weergave aangehouden).
  4. Klik op 'I do not know my password'
  5. Vul de vereiste gegevens in:
    1. Username:je WURnet-account, bijvoorbeeld JANSE123.
      Zonder WUR\ ervoor en dus ook niet je @wur.nl e-mailadres
    2. Your external email address:
      1. Medewerker: Vul je externe (niet-wur.nl) e-mailadres in zoals je dat reeds geregistreerd hebt in je https://www.vcard.wur.nl
        Had je dat nog niet geregistreerd? Dan kan je de optie ‘I do not know my password’ op dit moment niet gebruiken: lees verder bij HELP.
      2. Student: Vul het e-mailadres in waarmee je je bij Studielink hebt geregistreerd. Weet je dat niet meer? Ga dan verder bij HELP
    3. Type the characters you see in the picture: Tik de karakters over die je ziet staan in de afbeelding. Kan je de afbeelding niet goed lezen, klik dan op Change Characters en probeer opnieuw.
  6. Klik op Send email with instructions.

    Houd de inbox van het door je opgegeven externe e-mailadres in de gaten: je ontvangt binnen een paar minuten een mail met daarin een tijdelijke wachtwoord-resetlink. Ontvang je het niet? Controleer dan de junkmail / spammail folder.
    Let op: de afzender moet zijn: noreply@wur.nl
    Komt de reset-mail niet binnen? Ga dan verder bij Help.

  7. Klik op de link die staat in het zojuist ontvangen wachtwoord-resetmailbericht: een password.wur.nl pagina wordt geopend.
  8. Vul de gevraagde gegevens in:
    1. New password: Vul je nieuw te kiezen wachtwoord in.
      Lees de ernaast weergegeven wachtwoordvereisten nauwkeurig door: je gekozen wachtwoord dient aan alle vereisten te voldoen (let op punt 2 daarvan, die nog wel eens voor verwarring zorgt).
    2. Retype new password: Vul nogmaals je nieuw gekozen wachtwoord in ter bevestiging en controle
  9. Klik op Reset Password.
  10. Is alles goed gegaan dan wordt dat in een pop-up melding aangegeven. Daarin staat tevens vermeld dat je je (WUR of externe) mailbox in de gaten moet houden: je ontvangt daarin een bevestiging wijziging wachtwoord inclusief verdere instructies.
    1. >> LEES VERDER BIJ VERVOLGSTAPPEN

  11. Heb je een fout gemaakt dan wordt dat in een pop-up melding aangegeven.
    Probeer opnieuw vanaf 7) hierboven en lees vooral de aanwijzingen goed door.
    Kom je er nog steeds niet uit? Lees dan verder bij Help.

 


 

Heb je je wachtwoord succesvol gewijzigd? Dan moet je deze vervolgstappen nog nalopen!

Heb je recent succesvol je wachtwoord gewijzigd? Denk dan aan de volgende stappen. Deze zijn ook van belang wanneer je:

  • je wachtwoord binnen WURnet rechtstreeks via CTRL+ALT+DEL hebt gewijizgd
  • nog met je oude wachtwoord moet aanmelden op Windows zelf
  • een foutmelding krijgt bij aanmelden in de Forticlient VPN app (bv. error -7200)
  • je WURnet-account ook op andere apparaten (denk aan je mobiele telefoon) gebruikt.
  1. Medewerkers met een WURclient laptop (al dan niet binnen WURnet):
    1. Klik op het Windows Startmenu, navigeer naar FortiClient en open de FortiClient app.
    2. Klik op Remote Access (linkerpaneel)
      1. Heb je al/nog een actieve VPN verbinding? Disconnect dan nu.
    3. Houd alvast de mobiele telefoon die je geregistreerd hebt en gebruikt voor de WUR Passcode bij de hand.
    4. Vul je nieuwe wachtwoord in en klik op CONNECT
    5. Bevestig de WUR Passcode met je mobiele telefoon.
    6. Druk op CTRL+ALT+DEL en klik op LOCK (je kan deze stap overslaan als je binnen WUR rechtstreeks via CTRL+ALT+DEL je wachtwoord hebt gewijzigd).
    7. Druk op ESC en vul je nieuwe wachtwoord in (je kan deze stap overslaan als je binnen WUR rechtstreeks via CTRL+ALT+DEL je wachtwoord hebt gewijzigd).
    8. Open opnieuw de FortiClient app en klik (desgewenst) op DISCONNECT.

  2. Medewerkers met een WURclient PC (binnen WURnet):
    (je kan deze stap overslaan als je binnen WUR rechtstreeks via CTRL+ALT+DEL je wachtwoord hebt gewijzigd).
    1. Druk op CTRL+ALT+DEL en klik op LOCK
    2. Druk op ESC en vul je nieuwe wachtwoord in.

  3. Gebruik je EDUroam Wi-Fi?
    1. Windows pc: klik op het Windows Startmenu, tik in: WIFI SETTINGS en open de getoonde, gelijknamige app.
    2. Andere apparaten: Open Wi-Fi instellingen
    3. Klik op EDUROAM en kies: FORGET
      De volgende keer dat je met een EDURoam Wi-Fi wilt verbinden vul je je nieuw gekozen wachtwoord in.

  4. Overige apps / apparaten waar je met je WURnet-account moet aanmelden.
    1. Deze zullen zich veelal vanzelf melden en vragen om opnieuw je wachtwoord in te voeren. Houd daarbij de mobiele telefoon, die je geregistreerd hebt voor de WUR Passcode, gereed.
    2. Gebruik je je WURnet-account op een ander apparaat of in een andere applicatie (bijv. WUR e-mail via een andere app dan Outlook)? Ga dan naar de accountinstellingen van dat apparaat of applicatie en update het aldaar opgeslagen wachtwoord. 

  5. Controleer/registreer je persoonlijke e-mailadres (anders dan @wur.nl) - zonder deze kan je geen gebruik kunnen maken van de optie 'I do not know my password'. 
    1. Medewerkers:
      1. Log in (username = wur\WURnetaccountnaam en geldig wachtwoord) op https://www.vcard.wur.nl/
      2. Klik 'Wijzig profiel'
      3. Klik 'Wijzig privé email en bio'
      4. Voer je externe e-mailadres in (dus NIET je @wur.nl e-mailadres!) en klik op 'Opslaan'.
    2. Studenten: 
      1. Controleer het e-mailadres dat je gebruikt hebt bij registratie op studielink.

 


 

Help - het wijzigen lukt niet

  1. Medewerkers:
    1. Stuur een e-mail naar een van je organisatiecontactpersonen met daarin het verzoek om namens jou een wachtwoordreset aan te vragen.
      Dat kunnen de organisatiecontactpersonen doen door namens jou een melding aan te maken op het WUR Support Portaal of door een mail te sturen aan de Servicedesk.IT@wur.nl
      Het secretariaat van je afdeling kan je desgewenst aan de namen van je organisatiecontactpersonen helpen.
      Let wel: alleen organisatiecontactpersonen zijn gemachtigd namens jou een wachtwoordreset voor je aan te vragen.

    2. Of ga persoonlijk langs bij het Servicepoint IT in het Forumgebouw op de campus.
      Vergeet niet je paspoort of IDcard mee te nemen (WURcard volstaat niet).
      Zie voor openingstijden: https://wur.nl/IT

  2. Studenten:
    1. Ga persoonlijk langs bij het Servicepoint IT in het Forumgebouw op de campus.
      Vergeet niet je paspoort of IDcard mee te nemen (WURcard volstaat niet).
      Zie voor openingstijden: https://wur.nl/IT

 


 

Dit artikel openen op je smartphone

Scan de QR code om dit artikel op je smartphone te openen:

https://support.wur.nl/sp?id=kb_article_view&sysparm_article=KB0011805

 

<terug naar boven>